ATRAG Iasi

"Ori gasim un drum, ori facem unul"

Bobocul continuă excursia (Mănăstirea Cetăţuia...)

Întâi noiembrie – prima zi a ultimei luni de toamnă. Cât de întâmplător, dar am şi prins pe la orele 8.00 câţiva fulgi în palmă abia văzuţi, în schimb bine simţiţi. Frig-frig era. Noi prea roşii ca să nu începem excursia cu voie bună, glume şi „ţopăieli pro-încălzire”.
Ne-am urcat de la staţia de lângă Balena în autobusul care trebuia să ne apropie cel mai mult de prima destinaţie – Mănăstirea Cetăţuia. Se află pe un deal ce domină valea râului Nicolina şi cartierul Nicolina şi de unde se poate vedea o frumoasa panoramă a oraşului. Mult prea frumoasă Mănăstirea, mult prea înalt dealul pentru picoruşele de bobocei îngheţaţi la poale şi mult prea încălziţi, sus, la porţile Mănăstirii. Fiind Duminică, slujba îşi avea o frumuseţe aparte. Ne-am miruit acolo şi am observat bunătatea, chiar grija preoţilor prin simpla lor întrebare dublă a numelui celui miruit, ca să-l poată repeta cu siguranţă. Ce privelişti acolo (vedeţi fotografii). Chiar am discutat despre istoria acestei mănăstiri de călugări, ctitorită în secolul al XVII-lea de voievodul Gheorghe Duca. Aici a funcţionat o tiparniţă cu litere greceşti, adusă de la Veneţia. Ajunsă o ruină la sfârşitul secolului al XIX-lea, mănăstirea a fost restaurată în perioada interbelică la iniţiativa istoricului Nicolae Iorga.
Coborârea, după cum vă daţi seama a fost mai uşoară, şi veselia băieţilor (puţini cantitativ şi mulţi calitativ) ne-a mai făcut să uităm de frigul de afară şi să mai antrenăm maxilarele cu zâmbete şi cântece încetişor fredonate.
Am luat acelaşi autobus care ne-a adus în copou, de unde cu scumpul nostru ghid, Dumitru (Sorbală, ca să-l recunoaştem), am ajuns mai întâi la Bojdeuca lui Creangă, pentru că mulţi din aceşti bobocei nu au fost în excursia precedentă şi nu le-am putut refuza tendinţa să cunoască şi ei mica, dar mult prea primitoarea căsuţă a celor mari genii români (Ion Creangă şi Mihai Eminescu). Tare s-a mai bucurat d-nul Parascan recunoscând pe unii din noi, oferindu-se cu plăcere să participe la „sesiunea noastră foto”.
Ajunşi şi la casa lui Topîrceanu. O mică căsuţă... am sunat la uşă şi o doamnă destul de vioaie ne-a invitat să intrăm. Făcu-se focul, dar căldura încă nu se făcea simţită. „Basarabeni?!...îl leagă pe d-nul Topârceanu de basarabeni, îl leagă”...Am aflat mai târziu că fusese pe 3 luni director de teatru la Chişinău („Mihai Eminsecu” de astăzi). A trăit întreaga viaţă poetul în chirie şi doar spre sfârşit i-au dăruit această căsuţă (mai întâi sediu al revistei „Însemnări ieşene”). Entuziasmaţi am rămas că d-nul nostru până şi procesele verbale le scria în versuri zicând că s-au primit aceste combinaţii pur întâmplător. Îl pasiona arta fotografică (un lucru absolut necunoscut de noi) şi cel mai important : el a fost primul care a descoperit filmul în relief, dar din lipsă de finanţare pentru acele lentile ideea a fost furată şi deja dezvoltată de străini.
Impresionaţi...am rămas într-adevăr plăcut surprinşi de aceste chestiuni, care în cărţile de literatură nu le-am fi putut afla niciodată. Trebuie să vezi, să asculţi şi să pipăi măcar cu respiraţia lucrurile istorice, ce devin prea reale odată aflându-te acolo, între patul tare dar cu trecut prea lucid, pana cu lumânarea şi ştampila rotundă, tabloul cu poezia „Salut, Iaşi!” scrisă de mâna lui cu semnătură şi ... cultura românească pe care o vezi fără măcar să încordezi un creţ de creier, ci doar suflet şi speranţă!
Ajunşi şi la casa lui Vasile Pogor (amănunte „despre”, în prima excursie a bobocilor ). Acum vom povesti ce am simţit noi acolo : şic şi burghezie, lucruri de calitate superioară, metale preţioase în ceasuri, poşete şi cercei. Da-da... poşeta Veronicăi Micle de argint, sau inelul de aur al lui Mihai Eminescu. Un interior... multă modestie mai păstrează pe dinafară acea căsuţă. Nişte camere mari cu multă fineţe în construcţie (vedeţi şi poze). Ne-am cerut voie să ne aşezăm la o masă de şedinţe : câtă emoţie...eram atunci în locul lor, a celor mai de vază oameni ai culturii româneşti : Societatea Literară Junimea (1863) şi Revista "Convorbiri literare" (1867).
Pe câteva minute am staţionat în punctul final al excursiei (tradiţie ATRAG) : la o măsuţă de lemn cu cănuţe inscripţionate cu versurile lui Eminescu, în care vinul fiert ne-a mai încălzit trupuşorul şi impresiile care se învălmăşeau între noi ne-au mai ridicat ceea ce au făcut fiecare dintre EI – cultura şi simţurile străbunilor, pilonii întregului neam ce va urma!

Mariana Solonaru, membru ATRAG

10 comentarii:

doamna spunea...

super, sinteti cei mai tari tineri. ma bucur foarte mult.citind articolul imaginar am fost si eu acolo.e atita de bine...

3 noiembrie 2009 la 19:14  
ATRAG Iasi spunea...

Doamna noastră - d. Viorica, directorul Liceului Teoretic Lăpuşna (n-aţi dorit d-stră să spuneţi, am spus-o eu!:), ne bucură mult susţinerea d-stră. Aveţi şi ştiţi asta, cea mai sinceră dragoste şi respect!
Discipolii liceului lăpuşnean.

3 noiembrie 2009 la 19:21  
doamna spunea...

totdeauna am stiut ca tinerii cauta valori, merg spre valori, tind spre valori, ca de, fapt, "rolul scoalei", vorba lui creanga, este de a invata.invatam din placere, invatam din experiente, vizite, excursii....

3 noiembrie 2009 la 19:21  
Anonim spunea...

Aceasta mica excursie a fost o experienta mare pentru noi care suntem chiar ca niste bobocei acum iesiti din ou care nu stiu incotro sa o ia dar existe persoane din aceasta asociatie(ATRAG) care ne indruma si tinem sa le multumim pentru asta!Bravo ATRAG si bravo Mariana pentru acest articol minunat!!!

3 noiembrie 2009 la 19:49  
Valentina spunea...

Bravo!!!!sunteti cei mai buni!!!ma mindresc cu voi!!!tineti-o tot asa si sunt sigura ca mereu primii o sa fiti oriunde nu v-ati afla.Succese mari!!!

3 noiembrie 2009 la 19:59  
dumitru spunea...

Mariana ce o mai ramas sa zic inka odata bravo! Ma mandresc ca avem in ATRAG o asa FATA ca tine!

3 noiembrie 2009 la 20:05  
Anonim spunea...

Buna!Recunosc ca nu am mai auzit de aceasta asociatie pana acum cateva zile, cand am auzit-o pe Mariana vorbind cu mare drag despre ea si pana cand mi-a trimis adresa acestui blog. Am observat de cand a venit la facultate (la noi in grupa)ca are un dar extraordinar de "a povesti" si ca avem multe de invatat de la ea. Ma simt onorat (la fel cred si despre colegii nostri) de faptul ca le avem pe ea, Mariana Solonari si pe Viorica Seker la noi in grupa. Sunt doua fete extraordinare care fac cinste,cu siguranta,la fel ca multi alti studenti basarabeni, Chisinaului,implicit patriei lor.Va doresc pe mai departe sa aveti parte de cat mai mult succes, atat voua cat si celorlalti membri ATRAG!!! Sincere felicitari pt. articol - foarte frumos redactat si placut auzului !,Andrey N.

3 noiembrie 2009 la 20:41  
ATRAG Iasi spunea...

Mulţumim la toţi, ATRAG-ul încearcă să crească, să evolueze, dar fără cei care ne susţin sau măcar ne apreciază nu putem face nimic.
Andrey N. nu m-am aşteptat la aşa o atitudine din partea voastră din simplul motiv că timp îndeajuns cu voi încă nu am stat... mă simt mândră de noi cu Viorica, de noi românii de peste Prut şi de aici. Noi tot respectăm mult oamenii din grupa noastră şi ţinem să vă mulţumim aparte pentru atitudinea şi respectul de care daţi dovadă. Vă pupăm pe toţi şi sunteţi încă o dată oficial invitaţi la Party Nr. 1 in Dublin Pub, petrecere pentru basarabeni şi PRIETENII lor...aşa că...ATRAG cu Viorica şi Mariana îşi aşteaptă colegii cu mare plaăcere!!!(aşa eu..mai vorbăreaţă..deja mă ştiţi :DD)
Mariana

3 noiembrie 2009 la 22:02  
Anonim spunea...

ma bucur ca am o colega ce face astfel de investigatii....mai ales ca este din moldova ...bravo colega mea mariana

5 noiembrie 2009 la 16:16  
ATRAG Iasi spunea...

mulţumesc mult...bravo şi celui mai super dansator, Ionuţ ;)...ATRAG îţi mulţumeşte pentru plăcerea oferită nouă prin dansul tău...
Mariana

5 noiembrie 2009 la 16:20